Typisch LRC
Het Leidsche Rijn College is een openbare school voor Gymnasium, Atheneum en Havo en heeft zo'n 1700 leerlingen. We zijn onderdeel van de stichting NUOVO Scholen, samen met vijftien andere scholen in de gemeente Utrecht en omgeving.

Onderwijs
Het onderwijs op het LRC is klassiek met een twist. Klassiek in die zin dat ons onderwijs voor ongeveer 80% bestaat uit kernlessen die worden gegeven door een vakdocent, in een lokaal aan een hele klas of cluster (in de bovenbouw). De andere lessen, die 20% van de tijd beslaan, zijn de LRC-lessen. De L-lessen gaan over het leven en alles wat daarmee samenhangt, de R-lessen zijn keuzelessen waarin leerlingen extra uitleg krijgen van een vakdocent of juist worden uitgedaagd om iets anders of iets nieuws te leren (verdieping/verbreding). De C-lessen zijn coach- of contactmomenten voor de mentor met individuele leerlingen of met de hele klas. We hebben het onderwijs op deze manier ingericht omdat we het belangrijk vinden dat leerlingen in toenemende mate leren om goede keuzes te maken en zo steeds iets meer medeverantwoordelijk zijn voor het onderwijs.
We bieden eigentijds onderwijs, betekenisvol en gepersonaliseerd. Daarbij vinden we openheid en betrokkenheid heel belangrijk: iedereen hoort erbij en kan zichzelf zijn. We geven dan ook niet alleen vakken als wiskunde, aardrijkskunde of Frans, leerlingen leren ook aandacht te hebben voor zichzelf, de ander en de wereld om zich heen. Zodat ze uiteindelijk met een diploma en vol vertrouwen die wereld tegemoet gaan.
De kracht van de klas
Op onze school geloven we in de kracht van de klas. Iedere leerlingen heeft bij ons dan ook een eigen klas en een vaste mentor waarbij ze altijd terecht kunnen. Alle lessen worden gevolgd samen met de klas, zo leren leerlingen elkaar goed kennen en ontstaat een veilig (leer)klimaat. Met de mentor is er wekelijks contact, en tijdens deze gesprekken gaat het over bijvoorbeeld cijfers, maar ook over hoe het écht met de leerling gaat. Ook leren ze tijdens de mentorlessen zaken als goed samenwerken en hoe ze het beste kunt leren en plannen.
Tijdens de activiteitendagen (LRC-weken) leren leerlingen meer van en over elkaar. Reguliere lessen maken dan plaats voor leren buiten school: ze verdiepen zich bijvoorbeeld in religies en culturen, ze maken samen een speelfilm, gaan op excursie of doen onderzoek in de wijk Leidsche Rijn.
Vier verschillende brugklassen:
Het LRC kent al jaren 3 verschillende brugklassen en vanaf schooljaar 2025-2026 komt daar een vierde burgklas bij.
Op deze pagina leest u hier meer over.
- havo/vwo
- havo/vwo Tweetalig onderwijs (TTO)
- vwo/atheneum (vanaf schooljaar 2025-2026)
- gymnasium
Toekomst
In ons onderwijs richten we ons op de toekomst. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor de steeds grotere behoefte aan maatwerk voor leerlingen. Verder brengen we hen vaardigheden bij die nodig zijn in de snel digitaliserende en internationaliserende wereld. Alle leerlingen werken vanaf de brugklas met een laptop en boeken, zo kan iedere leerling met zijn/haar docent keuzes maken hoe zij willen leren. Op deze manier kunnen we meer verschil maken in leerstijl, tempo en niveau en sluiten we beter aan bij wat de moderne maatschappij van hen vraagt.
Talent!
Iedereen heeft talenten. We helpen onze leerlingen graag bij het ontdekken daarvan. Want we zien dat zij ontzettend kunnen groeien wanneer ze weten wat ze leuk vinden en waar hun krachten liggen. En niet alleen in het vakgebied waarin zij zich (tijdelijk) specialiseren.
In de eerste en de tweede klas kiezen leerlingen een talentprogramma (L-lessen) waar ze elke week mee aan de slag gaan. Er zijn ruim dertig verschillende programma’s, van Chinees en sport tot robotica of vloggen. Zit de eerste voorkeurskeuze er niet bij, dan streven we ernaar te voorzien in keuze 2. De leerlingen worden daarin begeleid door hun mentor.
Gymnasium
Op ons gymnasium zitten zo'n 300 leerlingen. We hebben aparte gymnasiumklassen en vormen hun eigen afdeling, maar toch maken deze leerlingen deel uit van een grotere gemeenschap: de school.
Leerlingen op het gymnasium krijgen ook de vakken Latijn (vanaf klas 1) en Grieks (vanaf klas 2) en zij maken kennis met de klassieke oudheid. Verder dagen wij leerlingen extra uit: naast de reguliere lessen, die op hoger tempo worden aangeboden, krijgen zij ook projectonderwijs waarin anders wordt leert. Tijdens zo’n projectweek werken verschillende vakken samen. In de brugklas wordt bijvoorbeeld het project Idéefixe gedaan. Daarbij leren leerlingen over de uitbreiding in het Romeinse Rijk naar de gebieden die nu Frankrijk en Engeland heten. Zo worden de vakken Latijn, Frans en Engels gecombineerd.
Top(sport) talent
Het LRC is een Topsport Talentschool. Leerlingen kunnen op onze school een aangepast lesprogramma volgen wanneer zij op hoog niveau een sport beoefenen, of een uitzonderlijk talent hebben voor bijvoorbeeld acteren of musiceren.
Soms wordt gedacht dat wij vanwege het ‘Topsport Talent’ bovengemiddeld veel aandacht hebben voor sport op onze school. Maar dit geldt alleen voor onze Topsport Talent-leerlingen die buiten de school hun sport beoefenen op hoog niveau. Elke andere brugklasser heeft twee uur in de week gym, zoals op de meeste middelbare scholen. En we hebben een jaarlijkse zwem- en schaatsdag!
Wat heeft LRC nog meer te bieden?
Onze school is veelzijdig en zit barstensvol energie! Dat is te zien aan het grote aantal buitenschoolse activiteiten, en de clubs en projecten die worden georganiseerd naast het standaard lesprogramma. Je hoeft je dus nooit te vervelen!
Meer weten over alle activiteiten? Klik dan bovenaan in het hoofdmenu op 'Zo LRC'.

De gezonde (gewone) schoolkantine
Het dringt steeds meer door in de maatschappij: gezond en duurzaam eten hoort de norm te zijn. Ook wij vinden dat gezond en duurzaam eten op school vanzelfsprekend hoort te zijn. Wij vinden het normaal dat leerlingen een gezonde en duurzame keuze kunnen maken in de schoolkantine. Daarom doen wij dát wat de normaalste zaak van de wereld is: we maken van de gezonde kantine de gewone kantine.
Met een gezonde schoolkantine geven wij de leerlingen mee dat gezond en duurzaam eten en drinken vanzelfsprekend is. Wij hebben op onze school een omgeving gecreëerd waarin wij het makkelijker maken voor leerlingen om (onbewust) die gezonde en duurzame keuzes te maken.
De schoolkantine voldoet aan de Richtlijn Eetomgevingen voor Scholen van het Voedingscentrum. Wij hebben als doel gesteld om elk jaar een Schoolkantine Schaal te behalen. Ieder jaar brengen wij het aanbod en de uitstraling van de kantine in kaart met de Kantinescan en rapporteren we de uitkomsten naar alle betrokkenen en de schoolleiding.
